Home office: 7 tipov, ako si ho zariadiť

Zariadiť si svoj home office nie je vôbec tak jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá. Jednotlivé prvky musia spolu sedieť, aby vytvorili správnu atmosféru, ktorá sa podpíše na dobrej nálade a zároveň podporí pracovný výkon.

Pravý domáci office je pohodlný a vytvára vám miesto, kde môže tráviť väčšiu časť svojho dňa. Aby vám však všetko toto mohla pracovňa skutočne poskytnúť, musíte do nej vybrať kvalitný nábytok a praktické doplnky, ktoré vám nebudú zavadzať a v miestnosti budú mať určitú funkciu.

Premýšľate, ako zariadiť home office? Máme pre vás niekoľko tipov a praktických rád, ktoré vám celý proces zjednodušia a urýchlia. Poďme sa na ne pozrieť

Myslite na organizáciu

Ak chcete, aby kancelária pôsobila príjemne a všetko ste v nej našli v priebehu niekoľkých sekúnd, nezabúdajte na správnu organizáciu. Čo to znamená?

Pri výbere nábytku zvoľte kúsky, ktoré poskytujú dostatok priehradok, poličiek a zásuviek. Vyhnite sa príliš hlbokým zásuvkám alebo veľkým neoddeleným miestam. Maličkosti, ako dokumenty alebo papiere by sa na nich mohli veľmi rýchlo rozhádzať. Ak takýto nábytok už vlastníte, netreba zúfať, môžete ho rozdeliť pomocou rôznych škatúľ, nádob, priehradok alebo organizérov, ktoré nájdete na trhu za pár eur.

Organizéry sú výborné aj v prípade, že v zásuvkách skladujte drobné veci a maličkosti. Poriadok v nich udržíte len vtedy, keď ich správne rozdelíte a spravíte si v nich nejaký systém.

Organizácia však musí byť nielen v skrinkách, ale takisto na vašom stole. Len vtedy, keď je stôl čistý, sa dokážete sústrediť na všetko, čo potrebujete urobiť. Z hlavnej dosky dajte preč predmety, ktoré na nej nemusia byť. Nechajte na nej len písacie potreby, pohár s vodou, zápisník a diár. Ak k výkonu práce potrebujete ešte niečo, napríklad kalkulačku, pokojne ju na stôl položte.

Základným pravidlom však je, aby ste sa zbavili nepotrebných maličkostí, ktoré nemajú žiadnu funkciu a zbytočne len lákajú vašu pozornosť.

Pri vytváraní pracovného priestoru sa zamerajte na flexibilitu a systém, ktorý vám bude dlhodobo fungovať. Myslite na to, že pri práci budete mať určitý neporiadok. Na rozdiel od neporiadku, ktorý sa vytvára z nedostatku organizácie, sa však tento dá veľmi jednoducho upratať po tom, ako vám skončí pracovná doba.

Pohrajte sa s priestorom

Home office nemusí byť veľká miestnosť, v ktorej budete mať jeden či dva stoly, niekoľko skríň, regály a poličky. Práve naopak. Môže ísť o menší priestor, v ktorom budete mať pokoj a miesto na všetky základné potreby a dokumenty. Ak teda nemáte na home office miestnosť navyše, pokojne si ho zariaďte v jednom kúte v obývačke alebo v spálni. Uistite sa však, že tento priestor nie je príliš frekventovaný, aby ste sa mohli na svoju prácu dobre sústrediť.

A ako teda pracovať s malým priestorom? Celý proces je pomerne jednoduchý. Stačí, aby ste si vybrali správny nábytok. Vyhnite sa masívu. Ten zaberie veľa miesta a neposkytne vám veľký úložný priestor. Najlepšia je drevotrieska, laminát alebo kov.

Okrem skriniek si môžete zvoliť aj regály, ktoré podporia vzdušnosť priestoru a vedia miestnosť efektívne rozdeliť. Následne nezabúdajte na stôl s niekoľkými zásuvkami alebo skrinkami, kde si uložíte všetky veci, ktoré potrebujete mať neustále pri sebe. Zaistíte si tak, že keď nebudete potrebovať papier na písanie poznámok, diár alebo nabíjačku na telefón, nebudete musieť vstávať od stola.

V rámci kompaktnosti a menšieho priestoru myslite aj na spotrebiče. Keď nemáte veľa miesta, nevyberajte si veľký počítač, ale menší laptop. To isté platí aj v prípade tlačiarne. Ak pravidelne niečo tlačíte, no nepotrebujete žiadne iné dodatočné funkcie (napríklad skener), vyhnite sa veľkým zariadeniam. Vyberte si jednoduchší model, ktorý nezaberie veľa miesta na stole.

Nezabúdajte na svetlo

Vhodné osvetlenie je základným prvkom, na ktorý nesmiete zabúdať. Okrem centrálneho, vo forme lustra, myslite aj na doplnkové, ktoré môžete mať vo forme stolnej alebo samostatne stojacej lampy.

Pri výbere lampy dbajte aj na žiarovky. Na prácu potrebujete niečo ostrejšie, aby ste si nekazili zrak a na dokumenty alebo obrazovku počítača ste dobre videli. Na druhej strane, na oddych alebo na prácu, ktorá nie je príliš detailná, vám postačí aj slabšie a tlmenejšie svetlo z lampy s tienidlom.

Umelé svetlo je dôležité, no najlepšie je to prirodzené. Svoj stôl by ste mali natočiť tak, aby ste ho počas dňa využili na maximum. Vyhnite sa sedeniu chrbtom k oknu. Stôl si môžete umiestniť pokojne priamo pod okno alebo v blízkosti balkónových dverí. Keď sa vám do tesnej blízkosti okna stôl nezmestí, existuje ďalšie riešenie. Umiestnite ho bokom od okna.

To, či je miestnosť svetlá, alebo tmavá, ovplyvňuje aj farba na stenách. Pri maľovaní zvoľte skôr jasné farby, ktoré vás nabijú energiou. Sú to napríklad biela, bledosivá, pastelová ružová, bledomodrá alebo svieža bledohnedá. Oblúkom sa vyhnite tmavomodrej, čiernej, bordovej, tmavofialovej a tmavohnedej.

Vyhnite sa veľkému množstvu dekorácií

Príliš veľa dekorácií zbytočne zaberá priestor a láka vašu pozornosť. Na prácu sa vám tak sústredí oveľa náročnejšie a nedokážete podať dobré pracovné výsledky. Namiesto nepraktických doplnkov, ktoré v home office nemajú čo robiť, by ste si mali vybrať praktické kúsky, ktoré vám pomôžu udržať poriadok a poskytnú vám nejaké funkcie. O aké predmety ide?

  • Poličky – dokážu dekorovať stenu a pritom vytvoria miesto na odloženie dokumentov, zakladačov alebo nádob s rôznymi kancelárskymi potrebami. Umiestniť na ne môžete aj rastliny.
  • Odkladací stolík – výborný v prípade, že v home office máte stoličky alebo kreslá, kde sedávajú vaši klienti, prípadne v ktorých oddychujete. Na odkladací stolík môžete položiť občerstvenie, dokumenty alebo ďalšie potreby.
  • Stojacie lampy – vypĺňajú prázdny roh alebo miesto v blízkosti stola. Popritom však poskytujú potrebné svetlo, keď sa vonku zotmie. Vedia vytvoriť príjemnú atmosféru a starajú sa o útulnosť.
  • Nástenka – má podobnú funkciu ako poličky, pretože dokáže vyplniť prázdnu stenu. Okrem toho vám poskytuje miesto na pripnutie poznámok alebo dôležitých termínov. Na nástenku si môžete pripevniť aj fotky svojich blízkych, čím do miestnosti prinesiete príjemnú rodinnú atmosféru.

Pri výbere doplnkov dbajte na to, aby vám vždy poskytli nielen pekný dizajn, ale aj niekoľko praktických funkcií.

Myslite na ergonómiu

Ergonómia je alfou a omegou každého home office. Zaistí, že ani po niekoľkých hodinách sedenia za písacím stolom alebo počítačom nebudete mať zdravotné problémy, ako napríklad bolesti v krížoch.

Výrobkov, ktoré podliehajú pravidlám ergonómie, je na trhu v súčasnosti veľké množstvo. Začať môžete stoličkami. Namiesto dizajnových kresiel, ktoré nie sú pre vašu chrbticu vôbec prínosom, si vyberte model so špeciálnym tvarovanim. Ten poskytne oporu častiam tela, ktoré to skutočne potrebujú. 

Výhodou ergonomických stoličiek alebo kresiel je to, že okrem jednoduchých a nie príliš príťažlivých prevedení sa stretnete aj s prepracovanými kúskami. Tie sa budú určite hodiť do vašej modernej domácej kancelárie.

Druhým ergonomickým pomocníkom je stôl. Ergonomické stoly spravidla disponujú možnosťou výškového nastavenia. To znamená, že po niekoľkých hodinách sedenia si môžete stôl vyvýšiť a stáť pri ňom. Ovládanie takýchto stolov je jednoduché. Všetko funguje automaticky na základe ovládača alebo gombíkov integrovaných priamo v hlavnej doske.

Ergonómiu dokáže podporiť aj príslušenstvo. Zvoliť si môžete napríklad ergonomickú myš alebo klávesnicu. Ak by ste mali klasickú myš aj klávesnicu, viete si k nim dokúpiť špeciálnu podložku na zápästie.

Nebojte sa pridať niečo zo seba

Problémom mnohých domácich kancelárií je to, že pôsobia príliš stroho a neosobne. Keď do nich vojdete, necítite sa v nich príjemne, čo je dôvod, prečo sa vám v nich ani dobre nepracuje. Na tento problém však existuje jednoduché riešenie – osobné prvky. Do miestnosti sa nebojte pridať niečo spojené s vašou osobou. Čo to znamená?

Nábytok, farby na steny aj dekorácie vyberajte podľa svojich predstáv a nie podľa najnovších trendov alebo toho, čo sa aktuálne považuje za moderné. Ak chcete, do pracovne môžete umiestniť aj fotografiu s rodinou alebo priateľmi. Myslite však na to, že ide stále o pracovný priestor, preto to s fotkami nepreháňajte.

Do kancelárie prineste život

Ak chcete, aby to vo vašej kancelárii doslova dýchalo životom, myslite na rastliny a kvety, ktoré ju vedia oživiť a dokážu v nej zlepšiť ovzdušie. Najlepšími druhmi sú tie, o ktoré sa nemusíte príliš starať a poradia si v podmienkach, ktoré prevládajú vo vašej pracovni. To znamená, že ak v miestnosti nie je príliš veľa svetla, mali by ste zvoliť druhy, ktoré nepotrebujú množstvo slnečného žiarenia a naopak.

Novinkou v dekorovaní je machová stena, ktorá láka pohľady a dokáže interiér od základov zmeniť. Ak by ste do nej nechceli príliš veľa investovať, môžete si ju vyrobiť sami doma alebo si zaobstarať len menší machový obraz.

Výhodou rastlín je aj to, že vytvárajú luxusný a nadčasový priestor, v ktorom sa budete cítiť dobre nielen vy, ale aj vaši klienti alebo ďalší návštevníci.

BONUS: Tipy pre prácu z domu

Nehľadiac na to, či z domu pracujete už dlhé roky, alebo len zopár mesiacov, mali by ste vedieť o niekoľkých praktických tipoch, ktoré vám zaistia tie najlepšie pracovné výsledky. Sú to:

  • Nepracujte v pyžame – prácu z domu berte ako klasickú prácu z kancelárie. Ráno si vyčistite zuby, opláchnite tvár a prezlečte sa do niečoho pohodlného. Ak na váš výkon vplýva aj typ oblečenia, zabudnite na tepláky a oblečte si rifle a tričko alebo blúzku. Jednoducho niečo, čo by ste si vzali aj do práce.
  • Pracujte vždy od stola – laptopy sú skvelé v tom, že vďaka nim môžete pracovať odkiaľkoľvek. Myslite ale na to, že práca z postele nie je tak skvelá, ako sa na prvý pohľad zdá. Pri pracovaní z postele sa znižuje pracovný výkon, pretože máte chuť jednotlivé činnosti neustále odkladať. Okrem toho sa vám môže chcieť neustále spať a po niekoľkých hodinách sa nebudete cítiť dobre. Pre správne naladenie do pracovného tempa si musíte doma vymedziť priestor pre prácu a oddych, a navzájom ich nekombinovať.
  • Pracujte niekde, kde je pokoj – ak doma nemáte pokoj, pretože vás pod jednou strechou žije viac, investujte do slúchadiel s redukciou okolitého šumu, aby ste sa mohli na prácu dobre sústrediť. To isté platí aj vtedy, keď pracujete z kaviarne alebo co-workingu, kde je ruch.
  • Pravidelne vetrajte – čerstvý vzduch vám vyčistí myseľ a naštartujte mozog. Postará sa takisto o dobrú náladu a zaistí vám, že sa vyhnete migrénam.
  • Majte systém – snažte sa pracovať v rovnakých alebo podobných hodinách a z rovnakého miesta. Svoj rozvrh príliš často nemeňte, aby z neho nebol váš mozog príliš zmätený.

zdroj: lifehack.org


Naďa Černá

Študentka žurnalistiky, ktorá miluje kávu, dobré jedlo a píše články na všetky témy, ktoré sa k nej dostanú.


Podobné články: