Home office: Tipy, ktoré vám pomôžu lepšie sa sústrediť na prácu

home office

Home office alebo práca z domu sa od roku 2020 stala bežnou súčasťou nášho pracovného života. Mnohé firmy sa síce po uvoľnení opatrení vrátili do svojich kancelárií, no home office povolili aspoň niekoľkokrát do týždňa či mesiaca. Práca z domu prináša so sebou množstvo výhod vrátane šetrenia financií aj času. Nehovoriac o tom, že domáce prostredie je často príjemnejšie a pracuje sa v ňom lepšie ako v neosobnej kancelárii či v open-space, kde nikdy nie ste sami. Problém je však v tom, že v spálni, obývačke alebo v inej miestnosti v domácnosti je množstvo rôznych externých vplyvov, ktoré narúšajú vašu koncentráciu a sústredenie. Zdá sa vám, že pri práci z domu nedosahujete dostatočne dobré pracovné výsledky? Vyskúšajte naše praktické tipy, ktoré vám rozhodne pomôžu.

Naplánujte si prestávky

Čím dlhšie budete pracovať bez prestávok, tým viac budete chcieť vziať do ruky telefón a prezerať si sociálne siete, prípadne iné webové stránky. Dlhá pracovná doba bez kratšej prestávky zhoršuje sústredenie a znižuje vašu produktivitu. Jednotlivé úlohy, ktoré by ste mali už dávno hotové, sú pre vás náročnejšie a trvajú vám oveľa dlhšie.

Pri písaní pracovného harmonogramu si preto nezabudnite naplánovať niekoľko pravidelných prestávok v dĺžke od 10 do 15 minút. To, koľko ich bude a ako často ich budete plánovať, sa odvíja od vašich potrieb. Niekomu stačí jedna prestávka za dve alebo tri hodiny, iný potrebuje prestávku každú hodinu. Zistite, čo vám vyhovuje najviac, a podľa toho si naplánujte svoj deň.

domáca pracovňa

Vytvorte si plán

Okrem prestávok si musíte naplánovať aj jednotlivé pracovné úlohy. Ideálne je, keď si ich spíšete na papier, do aplikácie alebo do diára deň predtým. Ráno, keď vstanete, budete hneď vedieť, na čo sa zamerať a čo robiť.

Pri tvorení plánu myslite na niekoľko základných pravidiel:

  • Zbytočne to preháňajte – ak si naplánujete príliš veľa úloh, budete zbytočne v strese. Nehovoriac o tom, že ku koncu dňa budete demotivovaní z toho, že sa vám nepodarilo splniť všetko, čo ste chceli. Na jeden deň si naplánujte jednu, maximálne dve veľké úlohy, na ktorých budete pracovať niekoľko hodín. Následne nezabudnite ani na tie menšie, ktoré podporia vašu motiváciu. Menších úloh môže byť viac, pretože ich vykonávanie zaberie spravidla len zopár minút.
  • Vyberte si spôsob, akým chcete plánovať – diár, papier, aplikácia alebo len poznámky v telefóne. Existuje nespočetne veľa možností, ako plánovať svoju prácu, pričom každému vyhovuje niečo iné. Ak sa neviete rozhodnúť, vyskúšajte v prvé dni viacero alternatív a zistite, ktorá je vám najprirodzenejšia. Pamätajte, že plánovanie vám má zvýšiť vašu produktivitu a pracovný výkon. Nemalo by byť preto príliš komplikované.
  • Plánujte vždy len zopár dní dopredu – ak je vaša práca premenlivá a nerobíte každý mesiac to isté, plánujte si dopredu vždy len zopár dní, aby ste v diári alebo aplikácii nemuseli veci škrtať, mazať a prepisovať.
  • Jednotlivé úlohy od seba farebne odlišujte – pracujete pre viacerých klientov alebo na viacerých projektoch? Prípadne si do diára alebo aplikácie píšete aj úlohy zo svojho osobného života, ako napríklad nákupy alebo prehliadky u doktora? Aby ste v pláne nemali chaos, jednotlivé úlohy si od seba farebne odlišujte. Keď plánujete v diári, využívajte farebné perá a fixky. Ak ste sa rozhodli plánovať v aplikácii, používajte rôzne štítky a ďalšie funkcie, ktoré vám softvér poskytuje.

Niektoré pracovné úkony automatizujte

Spravte si z najnovších technológií kolegu, ktorý za vás urobí menšie činnosti a ušetrí vám tak veľa času. Inteligentní asistenti ako Siri alebo Alexa vám vedia zapísať do kalendára dôležité úlohy, stretnutia alebo konferencie. Niektoré aplikácie vám zas skontrolujú gramatiku v pracovnom e-maile a fakturačné systémy môžu za vás automaticky odosielať upomienky klientom, ktorí zabudli zaplatiť vaše faktúry. Skvelým pomocníkom môže byť aj samotný e-mail, ktorý odfiltruje nepotrebné e-maily, newslettery a SPAM-y a zobrazí vám len to, čo skutočne potrebujete.

muž, ktorý pracuje z home office

Nikam zbytočne neodbehujte

To najhoršie, čo môžete počas práce z domu urobiť, je odbehovanie. Doma vás láka nespočetne veľa vecí, ako napríklad plná práčka, ktorú by ste mali vybrať, prach na poličkách, ktorý by ste mali utrieť alebo umývačka, ktorá už len čaká na to, aby ste ju spustili. Všetky tieto činnosti však môžu počkať, kým dokončíte celú svoju prácu, alebo aspoň dôležitú časť z nej.

Odbehovanie od práce nie je dobré hneď z niekoľkých dôvodov. Tým prvým je, že keď odídete od pracovného stola, prerušíte tok myšlienok, ktorý budete musieť znova obnoviť, keď sa vrátite. To si vyžaduje množstvo energie a takisto času, ktorý by ste mohli využiť napríklad na dokončenie úlohy a ukončenie pracovného dňa o niekoľko minút alebo hodín skôr.

Druhým dôvodom, prečo nie je odskakovanie od práce dobré je, že znižuje vašu výkonnosť a zhoršuje pracovné výsledky. Veci, ktoré by ste mohli mať hotové za niekoľko hodín, robíte jeden či viac dní, kvôli čomu môžete spomaľovať iných zamestnancov, ktorí s vami na niečom spolupracujú.

Okrem toho nezabúdajte, že pravidelné odbehovanie vás oberá o dôležitý čas a môže viesť k podráždenosti, vyhoreniu, úzkosti či depresii. Všetky tieto negatívne faktory vyplývajú zo stresu a pocitu tlaku, ktorý sa objaví, keď nebudete stíhať svoje vlastné pracovné úlohy.

Vždy, keď sa objaví nutkanie odbehnúť si, spomeňte si na všetky nevýhody, ktoré so sebou tento zlozvyk prináša a pamätajte, že keď teraz neodbehnete, môžete s prácou skončiť skôr a užiť si dobrú knihu, film alebo prechádzku na čerstvom vzduchu.

Vyskúšajte nástroje na zlepšenie sústredenia

Zdá sa vám, že sa pri práci z domu nedokážete sústrediť? Možno ste len v hlučnom prostredí, v ktorom okolo vás stále niekto chodí a rozpráva. Skúste si nájsť v byte alebo dome miesto, ktoré bude len vaše. Ak máte jednu voľnú miestnosť, spravte si z nej kanceláriu a vždy, keď budete na niečom pracovať alebo sa budete musieť plne sústrediť, sa do nej jednoducho zatvorte.

Nie každý má však dostatočne veľký príbytok na to, aby si v ňom mohol zariadiť svoju vlastnú pracovňu. Ak ste na tom rovnako, ideálne je spraviť si menší pracovný kútik v miestnosti, kde je počas dňa pokoj. Vyhnite sa chodbe, kde je zvýšený pohyb ľudí a obývačke, ktorá je rušným jadrom vašej domácnosti. Vhodná je napríklad spálňa, prípadne hosťovská izba v čase, keď v nej nemáte žiadnych hostí.

Sústredenie následne podporujú aj rôzne “nástroje”. Vhodná je napríklad hudba, ktorá podľa viacerých štúdií pomáha zvýšiť sústredenie a maximalizovať pracovný výkon. Aby však hudba skutočne pomohla, nezabudnite si zaobstarať kvalitné slúchadlá s potlačením hluku. Tie budú blokovať väčšiu rušivých vplyvov a zaistia, že vás nič nevyruší.

Slúchadlá si pripojte k svojmu notebooku alebo počítaču, nie k mobilu. Eliminujete tak nutkanie prezrieť si Instagram alebo iné sociálne siete, keď budete prepínať medzi piesňami.

K ďalším nástrojom, ktoré dokážu efektívne podporiť vaše sústredenie, sa radia aplikácie blokujúce stránky nerelevantné pre vašu prácu. Takýmto spôsobom sa vyhnete “rýchlemu” nahliadnutiu na sociálne siete, z ktorého by sa mohlo stať 10 či 20-minútové scrollovanie medzi príspevkami.

zapisovanie do diára

S prácou to nepreháňajte

Viaceré štúdie ukázali, že mnohí zamestnanci pracujú na home office oveľa dlhšie ako v kanceláriách. Dôvodom je skutočnosť, že v kancelárii bol pracovný deň vždy riadne stanovený na určité hodiny, ktoré dodržiavali takmer všetci. Len málokedy sa stalo, že niekto zostal v úplne prázdnej budove sám a pracoval na jednotlivých úlohách ďalej.

Bohužiaľ, pri práci z domu často necítime potrebu skončiť a ísť domov za našimi blízkymi, pretože tam s nimi sme. Preto nám nerobí problém “natiahnuť” si pracovný čas o hodinu alebo dve naviac.

Pamätajte však, že to, že vo svojej práci môžete pokračovať ďalej ešte neznamená, že by ste tak mali robiť. Pravidelné predlžovanie pracovného dňa môže neskôr viesť k vyhoreniu, podráždenosti a zlej nálade. Nehovoriac o tom, že ak nemáte konkrétne nastavený čas, kedy v práci skončíte, znižujete tým svoj pracovný výkon. Prečo je tomu tak?

Keď viete, že môžete pracovať dlhšie, pretože ste doma a nemusíte sa ponáhľať napríklad na autobus, podvedome znižujete svoj výkon. V hlave máte totižto zafixované, že práca nemusí byť hotová do štvrtej, kedy by ste inak bežne odchádzali z kancelárie. Pokojne ju môžete dokončiť aj o piatej alebo šiestej. Vo výsledku tak pracujete dlhšie, ale menej výkonne. “V práci” trávite viac času bez toho, aby ste si to uvedomili, pretože fyzicky ste síce doma, no mysľou ste stále niekde inde.

Buďte aktívni

Pravidelný pohyb je dôležitý nielen pre fyzické, ale aj pre psychické zdravie. Umožňuje vám vyčistiť si hlavu, oddýchnuť si a prísť na iné myšlienky. Okrem toho eliminuje nepríjemné naberanie hmotnosti, s ktorým bojujú na home office mnohí ľudia.

Príčinou priberania je to, že ľudia prestali dochádzať do práce a zleniveli. Namiesto toho, aby mali každý deň aktivitu vo forme niekoľkominútovej chôdze do kancelárie, sedia dlhé hodiny doma pred počítačom. Takáto výrazná zmena sa veľmi rýchlo odrazí ako na zvýšení čísla na váhe, tak aj na ochabnutí svalstva.

Ak nechcete zbytočné zdravotné problémy, zaraďte do svojho dňa pravidelný pohyb. Keď nemáte čas na zdĺhavé posilňovanie vo fitness centre alebo beh vonku, stačí krátka prechádzka v okolí vášho bytu alebo domu. Prípadne vyskúšajte krátke cvičenie doma, na ktoré vám postačia len tenisky a pohodlné športové oblečenie.

notebook na stole

Nezabudnite na kontakt s ľuďmi

Keď žijete sami, práca z domu môže byť veľmi osamelá. Po krátkom čase sa môžete cítiť izolovaní od sveta a od ostatných. Práve preto nezabúdajte na kontakt s ľuďmi. Naplánujte si stretnutie so svojimi priateľmi alebo navštívte svoju najbližšiu rodinu. Ak nikto z nich nemá čas, zoberte si knihu alebo laptop a choďte do kaviarne. Nikdy neviete, možno nadviažete nové priateľstvá. A keď nie, budete aspoň medzi ľuďmi.

Záver

Málo oddychu, či už fyzického alebo psychického, môže viesť k rôznym zdravotným komplikáciám. O tých sa pred koronakrízou nehovorilo, pretože ľudí pracujúcich z domu bolo veľmi malé percento. Posledné roky nás však naučili, že home office so sebou prináša nielen výhody, ale takisto množstvo nevýhod a problémov, proti ktorým musíme bojovať. Ak sa nechcete dostať do kolotoča prepracovanosti a vyhorenia, vytvorte si hranicu medzi osobným a pracovným životom, ktorú budete rešpektovať a prekročíte ju len vo veľmi výnimočných situáciách.

zdroj: lifehack.org


Naďa Černá

Naďa Černá

Študentka žurnalistiky, ktorá miluje kávu, dobré jedlo a píše články na všetky témy, ktoré sa k nej dostanú.


Podobné články:

zelenina v obchode

Ako ušetriť na potravinách?

Inflácia a zdražovanie sa odrazili nielen na energiách, ale aj na potravinách. Tým sa v súčasnosti ceny zvyšujú pravidelne, takmer každý deň. Ako...

šetrenie peňazí

Ako ušetriť na energiách? (2. časť)

Snažíte sa ušetriť, no akosi to nejde? Netreba sa ničoho báť. Dnes pre vás máme pokračovanie nášho seriálu plného tipov, ktoré vám pomôžu ušetriť...

západ slnka

Ako ušetriť na energiách? (1. časť)

Ceny energií sú každým dňom vyššie a s prichádzajúcou zimou sa mnohí obzerajú po riešeniach, ako na nich ušetriť. Možností je hneď niekoľko. V...

home office

Home office: 7 tipov, ako si ho zariadiť

Zariadiť si svoj home office nie je vôbec tak jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá. Jednotlivé prvky musia spolu sedieť, aby vytvorili správnu...