Čo robiť, keď mi e-shop nevráti peniaze?

nakupovanie v e-shope

Objednali ste si niečo na internete a zistili ste, že výrobok vám nesedí, nie je tak kvalitný, ako ste očakávali alebo ho jednoducho nechcete? E-shop by vám mal zo zákona vrátiť peniaze do 14 dní od prebratia tovaru aj bez udania dôvodu. Občas sa však stáva, že niektoré spoločnosti peniaze vrátiť nechcú. Čo robiť v takomto prípade?

Zistite svoje práva

Na začiatok je veľmi dôležité, aby ste vedeli, aké máte práva. Podľa toho zistíte, ako správne postupovať a či máte vôbec na vrátenie tovaru nárok. Vo všeobecnosti platí, že tovar, ktorý si v e-shope zakúpite, môžete vrátiť bez udania dôvodu do 14 dní. Niektoré spoločnosti pritom túto lehotu predlžujú na mesiac, prípadne dlhšie obdobie.

Zákon uvádzajúci 14 dňovú lehotu na vrátenie tovaru ešte dopĺňa § 10 ods. 4 Zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji na diaľku. Ten tvrdí, že “spotrebiteľ zodpovedá len za zníženie hodnoty tovaru, ktoré vzniklo v dôsledku takého zaobchádzania s tovarom, ktoré je nad rámec zaobchádzania potrebného na zistenie vlastností a funkčnosti tovaru. Spotrebiteľ nezodpovedá za zníženie hodnoty tovaru, ak si predávajúci nesplnil informačnú povinnosť o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy podľa § 3 ods. 1 písm. h).”

To v praxi znamená, že v prípade, ak sa hodnota výrobku zníži kvôli tomu, že ste ho používali nad rámec potreby zistenia funkčnosti a vlastností, predávajúci vám nemusí vrátiť úplne celú kúpnu cenu. 

Tu však treba podotknúť, že ak vám predávajúci nechce vrátiť celú sumu, musí sám preukázať, že sa hodnota výrobku znížila práve vaším používaním počas 14-dňovej lehoty.

nakupovanie cez mobil

Skontrolujte politiku vrátenia e-shopu

Ešte predtým, ako sa pustíte do akéhokoľvek súdneho alebo iného vyjednávania, je dobré prečítať si podmienky internetového obchodu. Ten vám nesmie odoprieť právo na 14-dňovú lehotu vrátenia, no môže mať nejaký špecifický postup, podľa ktorého by ste mali pri vrátení produktu postupovať. Môže ísť napríklad o kontaktovanie zákazníckej linky ešte predtým, ako produkt vrátite, aby spoločnosť vedela, že má od vás očakávať zásielku.

V obchodných podmienkach nájdete ako svoje práva, tak aj povinnosti, ktoré by vám pri vrátení produktu nemali byť ľahostajné. Ak v e-shope nakupujete prvýkrát a nepoznáte ho, pre istotu si ich prečítajte ešte predtým, ako objednávku odošlete a zaplatíte.

Kontaktujte zákaznícku podporu

Väčšina e-shopov má zákaznícku podporu, ktorá je k dispozícii na to, aby vám pomohla. Kontaktujte ju e-mailom, telefonicky alebo cez online chat. Vysvetlite svoj problém jasne a zdvorilo a požiadajte o nápravu. Niekedy sa stáva, že e-shop má náročné obdobie, kvôli ktorému vašu žiadosť o vrátenie výrobku, resp. peňazí prehliadne.

Ak si chcete byť istí, že sa celý proces vyrieši rýchlo a bez väčších problémov, pred odoslaním balíka na adresu e-shopu, ho kontaktujte. Informujte sa o tom, ako by ste mali postupovať a na čo netreba zabúdať. E-shop takýmto spôsobom rovno informujete o tom, že budete výrobok vrátiť.

Všetko zálohujte

Akonáhle vznikne problém s vrátením peňazí, urobte si dôkladné záznamy o všetkom, čo sa stalo. To zahŕňa e-maily, konverzácie s podporou a doklady o nákupe. Uistite sa, že máte všetko, čo by ste mohli neskôr potrebovať, ak by ste museli celý proces riešiť súdnou cestou.

nakupovanie na e-shopoch

Obráťte sa na úrady

Na Slovensku rieši ochranu spotrebiteľa Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). V prípade, že by ste mali akékoľvek problémy s vrátením peňazí alebo čímkoľvek iným, sa na ňu neváhajte obrátiť. Svoje podnety môžete hlásiť prostredníctvom webovej stránky, kde nájdete všetky potrebné formuláre. Prípadne ju kontaktujte prostredníctvom e-mailu alebo telefónneho čísla. Všetky údaje nájdete taktiež na webovej stránke v sekcii “Kontakt”.

Právna pomoc

Ak všetky iné pokusy zlyhajú, mali by ste pouvažovať nad tým, že sa obrátite na právnika. Ten bude vedieť, ako správne v danej veci postupovať a ako získať od spoločnosti peniaze. Myslite však na to, že právnik vás bude niečo stáť. V prípade menšej objednávky za zopár desiatok eur by bolo toto riešenie príliš drahé.

Ako sa vyhnúť problémom s e-shopmi?

Problémy s internetovými obchodmi, ktoré sa spájajú napríklad s nevrátením peňazí, sú komplikované a riešia sa veľmi náročne. Ak sa im chcete vyhnúť, je dôležité vždy si premyslieť, odkiaľ produkty alebo služby nakupujete. V prípade, že neviete, ako na to, máme pre vás niekoľko tipov.

Skontrolujte recenzie

Recenzie od zákazníkov vám povedia o e-shope oveľa viac ako informácie, ktoré nájdete na jeho webovej stránke alebo v nejakom PR článku. Na začiatok sledujte celkové hodnotenie. Najlepšie je, ak má e-shop päť alebo štyri hviezdičky z piatich. V prípade nižšieho hodnotenia si nákup v jeho ponuke dobre rozmyslite.

Keď si pozriete celkové hodnotenie, nahliadnite na negatívne recenzie. Zistite, prečo neboli niektorí zákazníci spokojní. Je to len kvôli maličkosti, ako napríklad nedostupnosť tovaru, alebo išlo o niečo vážnejšie?

Pozerajte na dodatočné služby

Poskytuje e-shop kvalitný zákaznícky servis, dopravu zadarmo alebo zaujímavé zľavové kódy? Prípadne vám dá darček, ak spravíte objednávku v určitej hodnote, či vám pomôže s montážou? Aj takéto malé detaily vo veľkom ovplyvňujú to, ako e-shop pôsobí a či je legitímny.

Sledujte ceny

Koho by nelákali nízke ceny? Bohužiaľ, príliš výhodná ponuka je mnohokrát znakom toho, že e-shop nie je dôveryhodný a s veľkou pravdepodobnosťou predáva falošné a nekvalitné výrobky.

Jedinou výnimkou, kedy má e-shop veľmi výhodné, niekedy až podozrivo nízke ceny, je nákupný sviatok Black Friday, kedy môžete nakúpiť so skvelými zľavami. Počas Black Friday 2023 dosiahnu aj viac ako 70 %.

nakupovanie v e-shopoch cez mobil

Skontrolujte kontakt a adresu

Falošné alebo podvodné internetové obchody majú často zahraničnú adresu, pričom im chýba kontakt na zákaznícku podporu, na ktorú by ste sa v prípade potrieb mohli obrátiť. Ak ste si niečo takéto všimli na webe obchodu, v ktorom by ste chceli nakupovať, čím skôr z neho odíďte a nájdite si dôveryhodnú spoločnosť. Budete mať istotu, že ak by ste s výrobkom neboli spokojní, vaše peniaze vám budú vrátené.

Myslite aj na finančné dáta podniku

V dnešnej dobe si môžete veľmi jednoducho, priamo z pohodlia domova skontrolovať finančné a právne dáta spoločnosti. Stačí si ju len vyhľadať na portáli FinStat.sk a máte hotovo. Na jednom mieste nájdete všetky potrebné údaje, ako sú napríklad celkové výnosy alebo straty, ktoré vám napovedia, či je bezpečné v obchode nakupovať.

Často kladené otázky

Aký je zákonom stanovený termín na vrátenie tovaru zakúpeného v e-shope?

Tovar, ktorý ste si zakúpili v e-shope, môžete vrátiť bez udania dôvodu do 14 dní od prebratia. Niektoré obchody však túto lehotu predlžujú.

Aký je postup pri vrátení tovaru v e-shope?

Pred vrátením tovaru je najlepšie skontrolovať politiku vrátenia, kde by ste mali nájsť podrobný postup. Vo všeobecnosti však platí, že obchod stačí kontaktovať, písomne alebo telefonicky, a následne výrobok vrátiť na jeho adresu.

Ako sa vyhnúť problémom s e-shopmi?

Problémom s e-shopmi sa vyhnete veľmi jednoducho. Stačí skontrolovať ich recenzie, pozerať na dodatočné služby, sledovať ceny, myslieť na finančné dáta a overiť kontakt a adresu.



Naďa Černá

Naďa Černá

Študentka žurnalistiky, ktorá miluje kávu, dobré jedlo a píše články na všetky témy, ktoré sa k nej dostanú.


Podobné články:

veľká noc

Najlepšie veľkonočné zľavy 2024

Veľká noc sa blíži a s ňou aj ďalšia séria zliav, pomocou ktorých môžete ušetriť. Premýšľate už teraz, čo by ste si vložili do svojho košíka a...

cvičenie

Akciové ponuky a zľavy na podporu zdravia a wellness

Pri nakupovaní tovarov a služieb sa mnohí z nás snažia ušetriť. Robíme tak využívaním rôznych aktuálne prebiehajúcich akcií alebo pomocou...

novoročný výpredaj

Najlepšie zimné výpredaje v roku 2024

Rovnako ako v iné roky, aj v roku 2024 je január a začiatok februára vyhradený hlavne na zaujímavé a výhodné výpredaje. Tie tlačia ceny produktov a...

vianočné darčeky

Vianočné darčeky na poslednú chvíľu: Čo kúpiť?

Vianoce sa nezadržateľne blížia a vy premýšľate, čo kúpiť svojim blízkym? Darček, ktorý si nájdu pod stromčekom, by mal byť osobný a od srdca....